Підготовка до олімпіад, конкурсів, МАН




Завдання та розв’язки завдань ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології 2016

III ЕТАП ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ОЛІМПІАДИ ШКОЛЯРІВ З БІОЛОГІЇ
2016
---
            Теоретичний тур :: 8 клас



Тест А
 Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, який із запропонованих варіантів відповідей є правильним. У завданнях цієї групи з чотирьох варіантів відповідей вірним є тільки один. Закресліть потрібні літери у бланку для відповідей.
Бажаємо успіху!
1.   
Вкажіть ознаку, яка характерна для лишайників:

а)
слань утворена тільки гіфами гриба;

б)
слань утворена гіфами грибів та плаунів;

в)
слань утворена водоростями та гіфами грибів;

г)
слань утворена водоростями та мохами.
2.   
Вода потрібна для розмноження спорових рослин тому, що в ній відбувається рух:

а)
сперматозоїдів до яйцеклітин;

б)
яйцеклітин до сперматозоїдів;

в)
сперматозоїдів до спор;

г)
спор до спорангіїв.
3.   
Паразитичним організмом є:

а)
трюфель;

б)
дріжджі;

в)
фітофтора;

г)
зморшки.
4.   
Тіло якого організма представлено сланню (таломом)?

а)
хвощ;

б)
зозулин льон;

в)
спірогіра;

г)
сальвінія.
5.   
Коренеплід мають:

а)
кукурудза, буряк, морква;

б)
морква, буряк, селера; 

в)
буряк, хрін, кріп;

г)
хрін, капуста, квасоля.
6.   
Прості листки мають:

а)
клен, каштан, верба;

б)
жовтозілля, горобина, акація;

в)
мак, любисток, жовтець;

г)
конвалія, дуб, конюшина.
7.   
Який орган квіткової рослини не здатний до вкорінення?

а)
листок;

б)
брунька;

в)
квітка; 

г)
стебло.
8.   
Представник якої родини зображений на фотографії?


а)
Айстрові;

б)
Пасльонові;

в)
Розові;

г)
Капустяні.
9.   
До родини Тонконогові належать:

а)
айстра, тонконіг, гречка;

б)
бук, дуб, граб;

в)
бамбук, овес, просо; 

г)
жито, картопля, пшениця.
10.               
Формула квітки Ч(5)П5Т9+1М1 характерна для представників родини:

а)
Айстрові (Складноцвіті);

б)
Бобові;

в)
Розові;

г)
Лілійні.
11.               
Вкажіть рослину, яка має плід кістянку:

а)
горіх;

б)
дуб;

в)
каштан;

г)
шипшина.
12.               
Подорожник має суцвіття:

а)
зонтик;

б)
китиця;

в)
простий колос;

г)
складний колос.
13.               
Якому з перелічених організмів можуть належати частини, зображені на рисунку?


а)
пеніцил;

б)
яблуня;

в)
колорадський жук;

г)
вольвокс.
14.               
Функцію виділення у найпростіших виконують:

а)
мікротрубочки;

б)
скоротливі вакуолі; 

в)
травні вакуолі;

г)
псевдоподії.
15.               
Анальний отвір має:

а)
планарія;

б)
ехінокок;

в)
гострик;

г)
актинія.
16.      
Кишкова трубка дощового черв'яка має поздовжню складку - тифлозоль, яка вгинається всередину трубки. Яким може бути призначення цієї складки?

а)
збільшення площі всмоктування кишки;

б)
укладання у неї нервового ланцюга;

в)
розміщення черевної аорти;

г)
розташування статевих залоз.
17.               
Гризучо-лижучий ротовий апарат має:

а)
муха;

б)
жук-олень;

в)
джміль;

г)
цвіркун.
18.               
Яким шляхом живляться паразитичні стьожкові черви?

а)
перетравлюють кров організму хазяїна;

б)
перетравлюють тканини травної системи хазяїна;

в)
всмоктують поживні речовини поверхнею тіла;

г)
у дорослому стані не живляться.
19.               
Якщо амебу та еритроцит людини помістити у дистильовану воду, то еритроцит зруйнується, а амеба - ні. Безпосередньою причиною цього є наявність у амеби:

а)
ядра;

б)
скоротливої вакуолі;

в)
несправжньоніжок;

г)
війок.
20.               
Оберіть варіант відповіді, у якому всі перелічені тварини належать до одного типу.

а)
інфузорія-туфелька, арцела, амеба-протей;

б)
нереїс, дощовий черв’як, аскарида;

в)
скорпіон, павук-хрестовик, блоха;

г)
кальмар, мідія, ланцетник.



Тест Б
Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, які з запропонованих варіантів відповідей є правильними. У завданнях цієї групи з п’яти варіантів відповідей вірними можуть бути від одного до п’яти. Закресліть потрібні літери у бланку для відповідей.
Бажаємо успіху!



1.   
Продукти, які виробляються за участю грибів:

а)
хліб;

б)
сир "Камамбер";

в)
спирт;

г)
лимонна кислота;

д)
пеніцилін.
2.   
Роздільні листки характерні для таких рослин:

а)
дуб;

б)
виноград;

в)
кульбаба;

г)
яблуня;

д)
латаття.
3.   
Які з наведених грибів є їстівними (включно з умовно-їстівними):

а)
білий гриб (боровик);

б)
мухомор зелений (бліда поганка);

в)
мухомор цезаря;

г)
мухомор червоний;

д)
мухомор червоніючий;
4.   
Вкажіть отруйні для людини рослини родини Зонтичні:

а)
борщівник;

б)
болиголов;

в)
беладона;

г)
цикута;

д)
фенхель.
5.   
З перелічених рослин суцвіття кошик мають:

а)
полин гіркий;

б)
жито дике;

в)
деревій звичайний;

г)
кульбаба лікарська;

д)
медунка темна.
6.   
Вкажіть плоди, які можуть бути у представників класу Однодольні:

а)
зернівка;

б)
крилатка;

в)
сімянка;

г)
стручок;

д)
ягода.
7.   
Вкажіть переліки рослин, які належать до однієї родини:

а)
соя, слива, соняшник;

б)
квасоля, люцерна, мімоза;

в)
капуста, гірчиця, цибуля;

г)
рис, ячмінь, кукурудза;

д)
ромашка, волошка, троянда.
8.   
Деревом є:

а)
омела біла;

б)
дуб звичайний;

в)
сосна звичайна;

г)
кедр гімалайський;

д)
ялівець козачий.



9.   
Подвійне запліднення є характерним для:

а)
сосни,

б)
опунції,

в)
гінкго,

г)
папороті.

д)
хвоща.
10.               
До класу Дводольні належать такі родини:

а)
Айстрові,

б)
Капустяні,

в)
Лілійні,

г)
Пасльонові,

д)
Цибулеві.
11.               
Місцем утворення пилку у квітці покритонасінних рослин є:

а)
квітколоже;

б)
пелюстка;

в)
тичинка;

г)
приймочка маточки;

д)
зав’язь.
12.               
Спільними для представників царств Рослини і Гриби ознаками є:

а)
наявність міцної клітинної стінки,

б)
наявність у клітинах хлоропластів,

в)
здатність до фотосинтезу,

г)
здатність до необмеженого росту,

д)
живлення шляхом всмоктування.
13.               
Назвіть комах, розвиток яких відбувається з повним метаморфозом:

а)
сарана мандрівна;

б)
муха хатня; 

в)
білан капустяний; 

г)
колорадський жук;

д)
бджола медоносна.



14.               
До промислових морських ракоподібних належать:

а)
морські жолуді;

б)
каракатиці;

в)
креветки;

г)
річкові раки;

д)
лангусти.
15.               
Проміжним хазяїном для ехінокока можуть бути:

а)
равлики;

б)
веслоногі ракоподібні;

в)
люди;

г)
парнокопитні;

д)
риби.
16.               
На рисунку зображена тварина, що має назву Тіктаалік (наукова назва Tiktaalik roseae).

Її родова назва означає в перекладі з мови корінних народів Канади "велика прісноводна риба, що живе на мілководді". Деякі особливості будови її тіла споріднюють цю тварину з земноводними. Оберіть з ряду ознак Тіктааліка ті, що відрізняють його від більшості кісткових риб і споріднюють із земноводними.

а)
тіло вкрите лускою;

б)
має зябра;

в)
має сплощену у спинному напрямку голову із очима, розташованими на спинному боці;

г)
має рухомий шийний відділ хребта;

д)
відсутній непарний спинний плавець.
17.               
Багато глибоководних тварин, які розповсюджені у товщі води, мають здатність до біолюмінісценції. Які функції виконує таке світіння тіла?

а)
приваблення статевого партнера;

б)
заманювання жертви;

в)
захист від хижаків;

г)
освітлення довколишніх вод;

д)
естетичний вигляд.
18.               
До вторинноводних тварин належать:

а)
міноги;

б)
дельфіни;

в)
саламандри;

г)
ламантини;

д)
крокодили.
19.               
Вкажіть комах із неповним перетворенням:

а)
хрущ травневий;

б)
богомол звичайний;

в)
клоп-солдатик;

г)
цикада ясенева;

д)
муха хатня.
20.               
На личинковій стадії живуть у воді, а у дорослому стані здатні до польоту:

а)
бабки;

б)
одноденки;

в)
мурашині леви;

г)
волохокрильці;

д)
летючі риби.





Тест В
Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, які з запропонованих варіантів відповідей є правильними. Спосіб відповіді на ці запитання вказано у кожному з них. Зверніть увагу на листок для відповідей. Бажаємо успіху!

В1.
Розгляньте зображення суцвіття та дайте відповіді на наступні питання.

1.1
Тип суцвіття:

а)
складний зонтик;

б)
складний колос;

в)
китиця;

г)
щиток.
1.2
Родина, для якої притаманний такий тип суцвіття:

а)
Злаки (Тонконогові);

б)
Складноцвіті (Айстрові);

в)
Хрестоцвіті (Капустяні);

г)
Зонтичні (Селерові).
1.3
Назвіть представника, для якого наявний такий тип суцвіття:

а)
редька;

б)
полин;

в)
кріп;

г)
ячмінь.



В2. Листок – бічний орган пагона. Проаналізувавши малюнок, дайте відповідь на запитання.
2.1. Вкажіть складні листки


а) А, Г, Ж;
б) В, Е, К;
в) Л, М, Н;
г). Ж, З, Л.



2.2. Назвіть представника для якого характерні листки, зображені на малюнку Ж.


а) конюшина;
б) стрілолист;
в) жовтець;
г) горобина.



2.3. Для представників яких родин характерні листки, зображені на малюнку Н?


а) Айстрові;
б) Бобові;
в) Мальвові;
г) Розові.



2.4. Для сну широколистого характерні листки:


а) Б;
б) Д;
в) З;
г) М.



Встановіть відповідність зображень та наведених нижче описів.
2.5. Простий листок, частки якого розчленовані до ¼ листкової пластинки та розташовані трійчасто.
2.6. Простий листок, частки якого розчленовані до половини листкової пластинки та розташовані пальчасто.
2.7. Простий листок, частки якого розчленовані майже до центральної жилки та розташовані перисто.
2.8. Складний непарно перистий листок.

В3. Розгляньте наступні рисунки.
http://www.fao.org/figis/servlet/ServerFileServlet?f=figis/species/images/Laminaria/lam_jap_2776_0.gif
http://gec.cr.usgs.gov/archive/lacs/webpics/diatdip.gif
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Dictyophora_sp_GS183.png
А
Б
В
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ea/Euglena_diagram.jpg
http://s3.thingpic.com/images/eW/zbDfWmXScMmq9BraaL8U5dU9.gif
Г
Д
Які з представлених організмів мають наступні ознаки:
3.1. Є одноклітинними.
3.2. Є багатоклітинними.
3.3. Є колоніальними (ценобіальними).
3.4. Мають кремнеземовий панцир.
3.5. Здатні до осмотрофного живлення.
3.6.  Здатні до автотрофного живлення.
3.7. Належать до водоростей.
3.8. Належать до грибів.



В4. Розгляньте тварин на рисунку.






4.1. Вкажіть представника (представників) класу Кісткові риби.
4.2. Вкажіть представника (представників) класу Земноводні.
4.3. Вкажіть представника (представників) класу Плазуни.
4.4. Вкажіть види, які принаймні частину життя проводять у морі.
4.5. Вкажіть види, у яких ніколи не було кінцівок, гомологічних кінцівкам людини (ані в ембріогенезі, ані у предкових форм).





КОНТРОЛЬНІ ЗАВДАННЯ   БІОЛОГІЯ  МАН
9 клас
1 рівень

1.Яке суцвіття має: а) конюшина; б) бузок.

2.Який вчений відкрив: а) кола кровообігу у людини; б) пеніцилін ?

3.До якого типу належать: а) морський їжак; б) ехінокок?
2 рівень

1. Дайте визначення поняттям: ентомогамія, рефлекс, артерія, еволюція.

2. Яка хвороба викликається вірусом, а яка бактерією: грип, холера, чума, сказ .

3.Опишіть подвійне запліднення у Квіткових.
3 рівень
1. Механізм функціонування синапсу.
2. Чому еволюція еритроцитів відбувалася у бік зменшення їх розміру, без’ядерності, двояко ввігнутості ?
3. Опишіть життєвий цикл папороті.

10 клас

1 рівень
1. Який хромосомний набір мають: а) гаметофіт папороті; б) ендосперм насінини квіткових рослин ?
2.Який вчений відкрив: а) віруси; б) фагоцитоз ?
3.Як називається: а) синтез ДНК за матрицею РНК; б) білок бактеріальних джгутиків?

2 рівень

1.Дайте визначення поняттям: кросинговер, екологічна ніша, плазмоліз, денатурація.

2.Для яких тварин властиві; а) ядерний дуалізм; б) наявність «зелених залоз»; в) еритроцитарний паразитизм г) подвійне дихання?

3.Опишіть життєвий цикл зозулиного льону.

3 рівень

1.В зоопарку білого ведмедя годували рибою, що живилась водоростями з вмістом 0,2 мг отрутохімікатів на тону. Чи може це зашкодити здоров’ю ведмедя, маса якого 600 кг (з них – 63 % води). Допустима концентрація отрутохімікатів для ведмедя - 01 мг/кг.

2.Основні етапи ембріонального розвитку ланцетника.

3.Сучасні уявлення про будову хромосом.


11 клас

1 рівень

1.Як пов’язана інтенсивність метаболізму теплокровних тварин з їхніми розмірами?

2.Який вчений є автором твору: а) «Походження людини і статевий добір»; б) «Досліди над рослинними гібридами» ?

3.З якого зародкового шару розвиваються: а) органи чуттів; б) м’язи?

2 рівень

1.До яких класів належать: а) печінковий сисун; б) коростяний свербун; в) дафнія; г) гідра.

2.Назвіть причини захворювань: а) синдром Шерешевського – Тернера; б) ендемічний зоб; в) губчаста енцефалопатія; г) правець.

3.Дайте визначення поняттям: рибозими, генетичний дрейф, коменсалізм, епістаз.

3 рівень

1. Опишіть етапи реплікації ДНК.

2.Дайте характеристику морфологічним (порівняльно – анатомічним) доказам еволюції.

3.У кролів алель А визначає наявність пігменту, алель а - відсутність пігменту, алель В - нерівномірний розподіл пігменту, алель в – рівномірний. Якщо пігмент розподіляється по довжині волосин рівномірно, колір шерсті – чорний, якщо нерівномірно – сірий.

При схрещуванні чорного кроля з білим половина гібридів першого покоління має чорний колір, половина – сірий. У другому поколінні отримано 16 сірих, 14 чорних і 10 білих кролів. Визначте генотипи батьків та потомків першого і другого поколінь.



Немає коментарів:

Дописати коментар